Fot. Ford
Odkąd Ford w roku 2022 wprowadził na rynek elektrycznego E-Transita, był on już przekształcany w karetkę pogotowia, realizował dostawy ryb w całym Londynie – a od niedawna wyjątkowy E-Transit pomaga w dokowaniu gigantycznych statków towarowych w Porcie Aarhus, największym terminalu kontenerowym w Danii.
Kontenerowce są unieruchamiane podczas postoju w porcie za pomocą wielu lin cumowniczych. Są one zbyt ciężkie, aby przeciągać je ręcznie, dlatego pracownicy doków zazwyczaj korzystają z potężnych wciągarek. Port Aarhus postawił sobie za cel osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 r.
Bezemisyjny E-Transit nadawał się do przekształcenia w portowy „linociąg" po poddaniu go specjalistycznej konwersji. Firma Knebel Drilling A/S opracowała przebudowę modelu w wersji podwozia z kabiną. W efekcie jest on w stanie z łatwością wykonywać zadania pełnione wcześniej przez pojazdy napędzane silnikami wysokoprężnymi, ale jednocześnie generuje znacznie mniej hałasu i nie emituje spalin.
Wyspecjalizowany E-Transit posiada dwa kabestany-wciągarki zasilane niezależnym 24 woltowym systemem, z których każdy jest w stanie ciągnąć do 700 kg. Jeden z nich służy do kotwiczenia pojazdu w miejscu, natomiast drugi wyciąga na brzeg ciężkie liny cumownicze. To imponujący widok.
Kolejną modyfikacją wykonaną na zamówienie w bazowej wersji podwozia z kabiną E-Transita L3 jest lekka obudowa z aluminium, które ma większą odporność na korozję wywoływaną przez sól morską, unoszącą się w wilgotnym powietrzu. Port w Aarhus przekazał informację, że jest to pierwszy elektryczny pojazd cumowniczy tego typu w Skandynawii.
– Przez pewien czas analizowaliśmy wykorzystanie różnych pojazdów elektrycznych, aby sprawdzić, czy mogą one stanowić platformę, na której sprawdzi się elektryczna wciągarka firmy Knebel Drilling, i okazało się, że najlepszym rozwiązaniem jest Ford E-Transit – powiedziała Anne Zachariassen, dyrektor operacyjny Portu Aarhus. (red)
Fot. Ford
Fot. Ford