W dniach 6-8 maja br. odbyły się w Warszawie XVI Międzynarodowe Targi Stacja Paliw. Halę i plac wystawienniczy warszawskiego centrum targowego Expo XXI wypełniło wszystko, co możemy spotkać, tankując samochód. Ogółem przybyło 180 wystawców z kraju i zagranicy. Podczas targów mogliśmy oglądać między innymi naczepę cysternę typu NG-A1 ma ona pojemność 48 m sześc. i masę własną 12 t w wykonaniu standardowym.
Tematyka wystawy obejmowała m.in. paliwa, obiekty stacji i ich wyposażenie, wyposażenie warsztatów, ekologię i ochronę środowiska, a nawet sklepy, bary i hotele modułowe, ale w tym roku wiodącą rolę odgrywały myjnie samochodowe. Organizatorzy mieli też na uwadze transport i spedycję, czyli dystrybucję paliw, firmy, jakie się tym zajmują oraz same pojazdy: ciężarówki, przyczepy i naczepy. Jednak w tym roku zjawił się zaledwie jeden dostawca naczep cystern, firma LDS z Ursusa. Za to z nowością.
Naczepa cysterna typu NG-A1 ma pojemność 48 m sześc. i masę własną 12 t w wykonaniu standardowym. Jej zbiornik wykonany jest ze stopu aluminium. W układzie jezdnym egzemplarza targowego wykorzystano osie SAF Intradisc Plus Integral z hamulcami tarczowymi. Obręcze kół są ze stopu lekkiego, co zmniejsza masę cysterny, a zarazem czyni ją ładniejszą. Innowacją są falochrony wewnątrz zbiornika wykonane z aluminium. Również one przyczyniają się do zmniejszenia masy naczepy.
Kolejne nowinki znajdziemy, odchylając klapę pojemnika z urządzeniami obsługowymi. Najważniejszą jest elektroniczny masomierz, który dwojako zlicza ilość wpływającego do cysterny i wypływającego z niej paliwa: ciekłego gazu. Zlicza on paliwo zarówno w tonach, co przydaje się, kiedy cysterna zabiera je z rafinerii, jak i w litrach, co z kolei jest bardziej praktyczne, gdy rozwozi je do dystrybutorów.
I ostatni "drobiazg": zawory do napełniania umieszczono wyżej, co ułatwia eksploatację cysterny na Zachodzie, na przykład w Niemczech, gdzie u hurtowników paliwo przepływa przez sztywno i wysoko umocowane zawory.
Następne targi Stacja Paliw już za rok. Miejmy nadzieję, że tym razem branża transportu paliw nie zawiedzie.