Samochody ciężarowe. Volvo FH12 6x2/4 podwozie/skrzynia/kontener (1994-1998)
Pierwsza generacja Volvo FH12 wciąż chętnie eksploatowana jest przez niewielkich przewoźników obsługujących krótkie, krajowe trasy. Wóz, mimo zaawansowanego wieku, przekonuje prostą, niezawodną konstrukcją. Samochody ciężarowe Volvo, mimo swojego wieku mają sporo zalet. Należą do nich: trwałe silniki, odporne na kiepski ON układy paliwowe, wytrzymałe hamulce i ergonomiczne szoferki. Minusy FH12 to: korozje ramy, defekty łożysk sprzęgła, nietrwałe układy wydechowe oraz usterki elementów mechanicznego zawieszenia osi.
Opisywane FH12 dostępne jest z czterema różnymi szoferkami. Wszystkie cenione są za wysokiej jakości plastiki użyte do ich wykończenia, łatwą w obsłudze deskę rozdzielczą i dobrze leżącą w dłoniach kierownicę o grubym wieńcu. Kabiny zbierają pozytywne oceny za dobre wyciszenie i skutecznie amortyzujące wstrząsy zawieszenie. Mają też wady. W egzemplarzach bez centralnego smarowania często dochodzi do zatarcia tulei osi wywrotu kabiny, łamią się wiązki elektryczne, a grill nie zapewnia chłodnicy dostatecznej ochrony przed zanieczyszczeniami.
Pierwszą serię trzyosiowych ciężarówek FH12 z napędem 6x2/4 wyposażano w mechaniczno-pneumatyczne lub w pełni pneumatyczne zawieszenie osi. W opinii wielu użytkowników i warsztatowców wóz ma jedno z trwalszych podwozi w swojej klasie. Awarie to drobiazgi. Jedną z pojawiających się częściej jest zatarcie tulei przednich resorów (w pojazdach bez centralnego smarowania). Problemów nie sprawiają tarczowo-bębnowe hamulce, tendencje do przeciekania ma tylko zawór pedału hamulca. W pojazdach wyposażonych w hamulec silnikowy Volvo Engine Brake okładziny hamulców zasadniczych wytrzymują nawet do 700 tys. km.
Słabe jest zabezpieczenie antykorozyjne. Szczególnie w egzemplarzach wyprodukowanych przed 1996 r. szybko koroduje rama (najczęściej między tylnymi osiami i w punktach mocowania zabudowy), mało trwałe były oryginalne układy wydechowe.
Wóz napędzany jest tradycyjną dla Volvo, rzędową sześciocylindrówką. Jednostka o poj. 12,1 l dostępna jest w trzech wariantach mocy: 340, 380 oraz 420 KM. Popularniejsze są wersje 380 i 420 KM, "trzystaczterdziestki" mają opinię słabowitych. Pierwsze wersje silników FH12 (produkowane do 1996 r.) spełniały normę Euro 1, potem Euro 2. Silniki są niezawodne, praktycznie żadnych kłopotów nie sprawiają pompy paliwa. Trwałe są też skrzynie biegów, choć czasami stawiają spore opory przy zmianie przełożeń. Regularnie, nie rzadziej niż co 300 tys. km należy natomiast kontrolować sprzęgło. Słabym punktem są w nim ulegające rozerwaniu łożyska.
Plusy
Trwałe silniki. Odporne na kiepski ON układy paliwowe. Wytrzymałe hamulce. Ergonomiczne szoferki.
Minusy
Korozja ramy. Defekty łożysk sprzęgła. Nietrwałe układy wydechowe. Usterki elementów mechanicznego zawieszenia osi.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Pierwsze Volvo FH12 to jeden z najatrakcyjniejszych starszych pojazdów. Jego zaletą jest niezawodność. Eksploatowane z zachowaniem reżimów serwisowych egzemplarze z przebiegami nawet ponad dwóch mln km często są zupełnie sprawne. Mała liczba elektroniki pozwala na wykonywanie napraw w tańszych serwisach. Z dostępem do części zamiennych nie ma kłopotów.
Dopuszczalna masa całkowita |
19.000 kg |
19.000 kg |
Ładowność |
8.765 kg |
8.960 kg |
Rozstaw osi |
5.200 mm |
5.200 mm |
Pojemność silnika / cylindry |
12,1 l / R6 |
12,0 l / R6 |
Moc maksymalna |
420 KM |
410 KM |
przy obr/min |
1.800 |
2.000 |
Maksymalny moment obrotowy |
2.000 Nm |
1.850 Nm |
przy obr/min |
1.200 |
1.250 |
Skrzynia biegów |
ręczna 12+1 |
ręczna 16+1 |
Przykładowe wymiary ładowni (kontener) |
Długość |
8.000 mm |
7.500 mm |
Szerokość |
2.500 mm |
2.450 mm |
Wysokość |
2.600 mm |
2.450 mm |
Chłodnica |
3.547 zł |
3.396 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
3.500 zł |
3.187 zł |
Reflektor |
670 zł |
1.090 zł |
Klocki hamulcowe |
607 zł / oś |
804 zł / oś |
Filtr oleju |
130 zł |
143 zł |
Filtr powietrza |
210 zł |
192 zł |
Reflektor |
350 zł |
450 zł |
Zderzak przedni |
700 zł |
800 zł |
Szyba czołowa |
800 zł |
850 zł |
Chłodnica |
1.000 zł |
900 zł |
|
przebieg (tys. km) - cena netto |
przebieg (tys. km) - cena netto |
1994 |
1.400 - 41,0 tys. zł |
1.500 - 32,0 tys. zł |
1995 |
1.350 - 50,0 tys. zł |
1.400 - 41,0 tys. zł |
1996 |
1.200 - 59,0 tys. zł |
1.300 - 48,0 tys. zł |
1997 |
1.100 - 64,0 tys. zł |
1.150 - 59,0 tys. zł |
1998 |
1.050 - 71,0 tys. zł |
1.000 - 66,0 tys. zł |