Na odbywającej się w Monachium wystawie Bauma 2013, odbyła się premiera nowego Volvo FMX, specjalistycznego samochodu ciężarowego dla wymagających zadań w transporcie budowlanym.
Produkcja nowego FMX z przeznaczeniem na rynek europejski rozpocznie się we wrześniu 2013 r. Pojazd zawiera w sobie szereg udoskonaleń, w tym m.in. przeprojektowaną kabinę, nowe zawieszenie pneumatyczne, zwiększony prześwit i Aktywny Układ Kierowniczy Volvo - pierwsze na świecie tego typu rozwiązanie, opracowane w celu polepszenia zdolności manewrowych.
Wprowadzenie nowego modelu na rynek ma na celu wzmocnienie pozycji Volvo Trucks w segmencie ciężkiego transportu budowlanego, zdobytej w 2010 r., kiedy to na ówczesnej wystawie Bauma pokazano pierwszą generację FMX.
Poprawione właściwości jezdne
Nowe Volvo FMX jest łatwiejsze w kierowaniu, a zastosowane w nim innowacje sprzyjają większej efektywności i zdolności do jazdy w terenie.
Kierowca może bez wysiłku kontrolować w pełni załadowany samochód ciężarowy, co jest zasługą nowej technologii: Aktywnego Układu Kierowniczego Volvo (Volvo Dynamic Steering).
- Opatentowany Aktywny Układ Kierowniczy zapewnia korzyści wszystkim kierowcom, jednak jego zalety są najbardziej odczuwalne podczas jazdy z małą prędkością. Możliwość swobodnego operowania kierownicą stanowi istotne ułatwienie dla kierowcy pojazdu budowlanego - mówi Claes Nilsson, prezes Volvo Trucks.
Najważniejszą innowacją jest elektronicznie sterowany silnik elektryczny sprzężony z wałem kierownicy. Silnik ten, współdziałający z hydraulicznym układem wspomagania układu kierowniczego, jest kontrolowany przez elektroniczną jednostkę sterującą z częstotliwością kilku tysięcy razy na sekundę.
- Przy małej prędkości jazdy silnik elektryczny zastępuje mięśnie kierowcy - wyjaśnia Gustav Neander, menedżer projektu ds. Aktywnego Układu Kierowniczego.
Inną zaletą tego układu jest automatyczne ustawianie kół w pozycji na wprost podczas cofania.
Nowe tylne zawieszenie pneumatyczne
Większość nowych podzespołów podwozia i układu napędowego zwiększa wydajność pojazdu.
- Aspekt ten jest niezwykle ważny dla naszych klientów z branży budowlanej. Nowe zawieszenie pneumatyczne zostało opracowane specjalnie z przeznaczeniem dla zastosowań budowlanych, bez żadnych kompromisów bądź odniesień do innych segmentów transportu - wyjaśnia Peter Freleta, ekspert od podwozi w Volvo Trucks. - Tylne zawieszenie pneumatyczne oferuje znaczny komfort i zwinność, zarówno w pojeździe załadowanym, jak i nie obciążonym.
Zawieszenie posiada funkcję automatycznego utrzymywania poziomu jazdy, a z prześwitem 300 mm zapewnia doskonałą zdolność pokonywania przeszkód terenowych. Zawieszenie jest dostępne w pojazdach o konfiguracji osi 4x2, 6x4 i 8x4.
Dzięki zamontowaniu stabilizatora pośrodku osi zespolonej, pojazd zachowuje pełną stabilność. Jednocześnie żadne elementy zawieszenia nie wystają poza opony ostatniej osi.
W celu zmniejszenia promienia zawracania i zredukowania zużycia opon, ofertę poszerzono o konfigurację 8x4 z potrójną osią zespoloną Tridem, zawierającą hydraulicznie sterowaną skrętną oś wleczoną. Dodatkowo, oś wleczoną można podnosić, by zwiększyć przyczepność kół napędowych do podłoża w trudnych warunkach jazdy.
I-Shift w połączeniu z doskonalszym napędem na wszystkie koła. Skrzynia biegów I-Shift umożliwia sprawne manewrowanie z małą prędkością i obecnie może być stosowana także w połączeniu z przednią osią napędową. Inną nową cechą I-Shift jest wydłużony okres między wymianami oleju (450.000 km).
Układ napędu na przednią oś przeprojektowano pod kątem zapewnienia jeszcze lepszych własności trakcyjnych w terenie i większej wytrzymałości. Przednia oś napędowa została przesunięta o 100 mm do przodu, do pozycji identycznej, jak w przypadku przedniej osi nienapędowej.
Ponadto, drążek poprzeczny został przeniesiony na pozycję, w której jest mniej narażony na uszkodzenie. Konsekwencją skrócenia przedniego zwisu jest większy kąt natarcia.
Przednia oś napędowa jest dostępna w pojazdach o następujących konfiguracjach osi: ciągnik siodłowy i podwozie samochodu ciężarowego 4x4 i 6x6 oraz podwozie 8x6.
11- i 13-litrowe silniki
Można wybierać spośród 11- i 13-litrowych jednostek napędowych spełniających normę emisji spalin Euro 6. Silnik D13 jest dostępny w wersjach o mocy od 380 do 540 KM, zaś D11 - od 330 do 450 KM.
W celu spełnienia wymagań Euro 6, silniki zostały wyposażone w niechłodzony układ recyrkulacji spalin EGR. Jego zadaniem jest optymalizacja temperatury spalin i zawartości NOx, wymagana dla skutecznego działania układu oczyszczania spalin.
Filtr cząstek stałych regeneruje się automatycznie podczas jazdy. Volvo Trucks opatentowało również serwisową metodę czyszczenia filtra, która oszczędza klientowi czas i wydatki.
Kabina: większa wytrzymałość i komfort
Kabina jest wykonana ze stali o dużej wytrzymałości. Z powodzeniem przeszła testy przeprowadzone zgodnie z najbardziej rygorystycznymi na świecie normami bezpieczeństwa. Wszystkie podzespoły z przodu kabiny zostały przeprojektowane w celu zwiększenia ich trwałości i odporności na uszkodzenia.
Niskie położenie szoferki względem podwozia oznacza wygodę wsiadania i wysiadania oraz dobrą widoczność najbliższego otoczenia.
Zderzak ma bardziej muskularny kształt i jest trzyczęściowy. Jego zwrócona ku górze sekcja środkowa jest otoczona osobnymi, solidnymi narożnikami, z blachy stalowej. Sekcja środkowa, pełniąca także funkcję stopnia wejściowego, jest wykonana ze sprężystego, niepękającego materiału, który, w porównaniu z poprzednim rozwiązaniem, lepiej wytrzymuje uderzenia przy małej prędkości. Powyżej zderzaka znajduje się żeliwny uchwyt do holowania, wytrzymujący obciążenie 32 ton.
Przeprojektowane reflektory główne są bardziej odporne na uszkodzenia.
Poprzez zgrupowanie wszystkich funkcji oświetleniowych w pojedynczej lampie zespolonej, w tym także kierunkowskazów i świateł dziennych w kształcie litery "V", ułatwiono obsługę serwisową. Zarówno światła drogowe, jak i mijania oświetlają drogę lepiej niż poprzednio. Klienci wymagający jeszcze większej intensywności oświetlenia mogą zamówić reflektory bi-ksenonowe.
Wnętrze kabiny zostało przeprojektowane z myślą o zapewnieniu kierowcy komfortowego i ergonomicznego miejsca pracy. W porównaniu z poprzednim modelem, kierowca ma do dyspozycji więcej przestrzeni i schowków.
Ulepszony został interfejs kierowcy. Nowy fotel może być pochylany do przodu o dodatkowe cztery stopnie, zaś jego oparcie ma grubość o 10 mm mniejszą niż dotychczas.
W koło kierownicy wbudowano przyciski sterujące wieloma funkcjami, takimi jak tempomat, telefon, system nawigacyjny. Nowa, czarna deska rozdzielcza jeszcze mocniej otacza kierowcę.
W celu zwiększenia przestrzeni na nogi przeniesiono stacyjkę na deskę rozdzielczą. Tuż obok znajdują się najważniejsze przyrządy, m.in. duży, wbudowany w deskę rozdzielczą wyświetlacz informacyjny. Układ klimatyzacji nowej kabiny posiada skuteczniejszą funkcję odmrażania szyb.
Zdalne sterowanie za pomocą aplikacji mobilnej
Dostępna do pobrania nowa aplikacja mobilna "MyTruck" poszerza możliwości kierowcy o monitorowanie i sterowanie niektórymi funkcjami samochodu ciężarowego na odległość. Aplikacja umożliwia zdalne uruchamianie ogrzewania parkingowego, a także kontrolę statusu alarmu, zamków drzwi i poziomu paliwa.